U kojem smjeru krenuti?

Svaki aspekt logike kojom se služim u životu mi govori da je najbolje rješenje stambenog pitanja pasivna kuća. Ušteda energije = ušteda novaca. Kratko i jasno, tome svi težimo i to je na kraju najvažnije.

Vođen tim stavom počeo sam čitati, mislim da sam pročitao 90% stranica vezanih za temu pasivne kuće. Informacije koje sam pronašao su uglavnom kontradiktorne, nejasne i nepotpune pa sam odlučio potražiti mišljenje od stručnih osoba koje se bave tom tematikom kod nas. Potraga za takvim osobama u Hrvatskoj putem  interneta uglavnom izbacuje 3-4 imena. Nabavio sam broj od jedne arhitektice koju pretraga izbacuje i nazvao.

Žena je bila jako ljubazna i susretljiva (pričali smo cca 90 min) pa mi je objasnila kako stvari stoje. Inače ona drži stručne seminare na temu pasivnih kuća. Pasivnu kuću u Hrvatskoj se ne isplati graditi. Tu tvrdnju temelji na činjenici da je sa svojim timom detaljno ušla u problematiku na način da su na primjeru nekoliko obiteljskih kuća (pasivna, niskoenergetska i kuća građena po min. propisima) radili usporedne simulacije isplativosti. Većina internetskih stranica daje podatak da su pasivne kuće 15-20 % skuplje od “klasične gradnje” (što god to značilo). Arhitektica mi je rekla da su oni došli do brojke od 80% skuplje izgradnje (u Hrvatskoj!), a glavni uzroci su:

  1. Kamate na kredite (kod nas 5,5-6,5 %, u Njemačkoj za pasivne kuća 2,1%)
  2. Nedostatak potpora (od 30% u Italiji do 60% u Švedskoj)
  3. Nerazvijeno tržište specifične opreme potrebne za pasivnu kuću
  4. Manjak kvalificiranih izvođača

Ja vjerujem da bi se detaljnom razradom i prilagodbama 80% možda moglo smanjiti na 50%, ali je i to previše. Zato sam odustao od pasivne kuće.

Međutim, arhitektica mi je dala i nekoliko savjeta kako što više uštediti, baziranih na svojem poznavanju problematike, a koje ću svakako uvažiti:

  1. Uložiti u kvalitetnu stolariju, obavezno troslojno staklo punjeno plinom
  2. Uložiti u rekuperator topline
  3. Odabrati kvalitetnog i iskusnog projektanta strojarskih instalacija
Oglasi

8 responses to “U kojem smjeru krenuti?”

  1. isplativost says :

    U fazi smo izrade projektne dokumentacije za buduću nam pasivnu kuću.
    Nije mi jasno zašto se sve svodi na isplativost.
    Najisplativije je ne graditi NIŠTA!
    Ako se gradi, onda je najisplartivije držati se samo min. propisa (statike, fizike, estetike,…).
    Ako mislite izvesti kuću u pasivnom sustavu gradnje nije valjda da vam je samo ekonomija na pameti.
    Pasivna kuća je ono što želimo, a želimo je zbog toga što nam je želja povećati kvalitetu i komfor stanovanja.
    Tu se radi samo o poboljšanju fizike (energetike) zgrade, a ne o ostalim bitnim aspektima stanovanja.
    Pitanje je sad želite li potrošiti više sredstava i vremena za kvalitetnije stanovanje ili ne!
    Kvalitetan strojarski projektant kao i svaki drugi projektant vam može pomoći u odabiru rješenja, no uvijek je odluka na vama.

  2. jutrisa says :

    Moj prvi komentator! 🙂

    Nije najisplativije ne graditi ništa jer troškovi podstanarstva uglavnom premašuju troškove gradnje, promatrano kroz određeni vremenski period. Slažem se da pasivna kuća ima dodatnu vrijednost koja nadilazi ekonomsku računicu, zato sam i želio graditi takvu kuću.
    Međutim, u stvarnom životu postoji raskorak između želja i mogućnosti. Nažalost moja priča vodi u smjeru ekonomske računice.

    Raduje me da ima i kod nas osvještenih ljudi poput vas koje zanimaju pasivne kuće. Naročito jer tu nije samo riječ o građevinskom aspektu nego govori nešto i o čovjekovoj životnoj filozofiji i pogledu na svijet.

    Volio bih da nakon što izradite dokumentaciju i izgradite objekt podijelite s nama svoja iskustva. Tko zna, možda smo moja arhitektica i ja u krivu pa ne bih želio čitatelje obmanuti.

    • isplativost says :

      Možda je u vašem slučaju tako i vjerojatno imate potpuno pravo.
      Nakon razgovora s kolegom projektantom inženjerskog postrojenja u Njemačkoj s kojim surađujemo, a koji sa 50 godina razmišlja jel’ i dalje biti podstanar što mu je je isplativije i sigurnije ili napraviti obiteljsku kuću i potrošiti nešto novca od onog što su uštedjeli i uživati u blagodatima “svoj na svome” (više mu se sviđa oročena i investiciona štednja od toga da bude vlasnik neke nekretnine kojoj bi trebao biti “rob”), ja sam malo drugačijeg razmišljanja. tj. mislim da je ne graditi ništa isto dobra opcija.
      No svatko ima svoju kalkulaciju ili životni cilj-filozofiju (koje da bude stvar još bolja vremenom i mijenja)…
      Mi planiramo graditi kvalitenu s energetskog stajališta kuću i mislim da je to OK, a nakon planiranja smo doznali da nas političari Jastrebarskog podržavaju u tome tako što imamo oprost plaćanja komunalne naknade za gradnju pasivne kuće.

      Želim vam puno dobrih odluka i realizacija ideja u idućoj godini!
      Sretna Nova 2013. Godina 🙂

  3. StiroDom isplativost says :

    https://www.facebook.com/StiroDom
    Pogledaj malo ove materijale,čine se jako zanimljivim

    • jutrisa says :

      Puno sreće s prodajom, ali mislim da za takve stvari kod nas još nije vrijeme, kao ni za pasivne kuće.
      Dok država ne počne uistinu, a ne kao do sada načelno, podupirati energetski učinkovito građenje i pasivne kuće ovakvi proizvodi nemaju tržište u Hrvatskoj.

  4. maki says :

    A moj prika pa jeli ti živiš od podupiranja od drzave ili??
    Ova stirodom tehnologija je budućnost gradnje i uopće nije skupa kao što se priča nego je u konačnici kad je objekat izgrađen do faze useljenja ista kao kod nekih drugih klasicnih materijala a brža gradnja duplo od klasične sa pola manje radne snage.
    Proizvodi imaju tržište u Hr je svaka zupanija komercijalno pokrivena a i u Svijetu.
    Njihov stručni suradnik u Vinkovcima živi duže vrijeme u kući na 2 etaže koja je izgrađena od StiroDom materijala pa idi kod njega malo viditi koji je ugođaj i sve ostalo

    • jutrisa says :

      Pozdrav

      Ako malo pažljivije pročitaš moje postove i komentare shvatiti ćeš da oni odražavaju moje mišljenje i stavove, te da su neke tvrdnje za sada prenešene iz druge ruke što sam jasno i izrekao.

      Dakle, izražavam svoj osobni stav na temu koja je očito tebi od velike važnosti:

      1. Ta tehnologija nema budućnosti jer ljudi ne žele živjeti u armirano-betonskim kavezima. Budućnost je u povratku prirodnim lokalno dostupnim materijalima.

      2. Koliko košta kubik betona sa prijevozom i auto-pumpom + cca 80 kg armature po m3 u odnosu na kubik zidanog zida npr. 30 cm? Nije istina da treba manje radne snage jer dok ti montiraš tu skalameriju, dva dobra zidara sa jednim pomoćnikom uzidaju cijelu etažu.

      3. Ta tehnologija nema tržište u Hrvatskoj. Koliko je kuća napravljeno?

      4. Nove tehnologije kod nas se ne mogu probiti bez potpore države (vrijedi naročito i za pasivne kuće) zbog začaranog kruga:
      – bez potpore države nema niže cijene
      – bez niže cijene nema udjela na tržištu
      – a bez tržišta nema prihvaćanja novoga niti niže cijene zbog količine
      Nisam ekonomist, ali ovo je čista logika. Koji prosječni hrvat će platiti više za nešto nepoznato, što nitko od susjeda nema od onog poznatog a jeftinijeg, što svi koriste? Odgovor je u broju sagrađenih pasivnih kuća u Hrvatskoj.

      5. Pod kojim uvjetima je taj “stručni suradnik” dobio materijal za kuću?

      Shvaćaš što želim reći? Želim reći da ovakvim raspravama nije mjesto na ovom blogu jer on tome nije namijenjen. Molim te da taj ton komunikacije zadržiš za mjesta kao što je forum.hr. Ako ti je uistinu stalo objasniti neke stvari i pokušati približiti ljudima ono što im može biti na boljitak morati ćeš, nažalost, govoriti argumentima i brojkama.

  5. maki says :

    Samo želim reći, Vi znate što je najbolje za vas…

Komentiraj

